dinsdag 5 april 2011

Let's play...

Laten we het eens hebben over spelletjes. En wel het gebruik van online spelletjes om het risicobewustzijn van de burger te vergroten. Online social games als middel voor risicocommunicatie.

Allereerst, wat zijn social games?
Social Games zijn spelletjes waarbij het draait om het communiceren met medespelers tijdens het spelen van de (online) game. Dus kort gezegd: het sociaal maken van het spelen van een spel.

Misschien heb je al eens gehoord van Second Life? Dit een mooi voorbeeld van een social game waarbij men in een virtuele wereld met elkaar kan chatten en zelfs een virtuele wereld met elkaar kan opbouwen. De sociale netwerken zoals Facebook en Hyves blijven niet achter op het gebied van deze spellen. Vooral Facebook heeft een zeer populair spel ontwikkeld, Farmville genaamd, met miljoenen gebruikers per dag.



Miljoenen gebruikers per dag? Dit is natuurlijk interessant voor bedrijven. Zij kiezen bijvoorbeeld voor het opzetten van hun eigen social media game. Meestal een eenvoudig klein spelletje dat door consumenten gespeeld kan worden, uiteraard met veelvuldig gebruik van het merk van het bedrijf. Zo creeer je naamsbekendheid van de organisatie. De doelgroep maakt op een leuke manier kennis met het bedrijf of organisatie wat dan weer kan bijdragen aan het imago.

Logisch om dit medium in te zetten voor risicocommunicatie. Want dit is natuurlijk perfect inzetbaar door de overheid.

Kinderen, maar ook ouderen, leren dagelijkse dingen door herkenning en herhaling. Men kan dus leren van een game.... Bij een game met verschillende levels en verschillende doelen kan de speler fouten maken en dezelfde situatie opnieuw beleven en proberen het doel te halen. Men leert dus van zijn of haar fouten.

Er zijn op dit moment maar weinig games welke als doel hebben het vergroten van het risicobewustzijn van burgers. Het Ministerie van BZK heeft als onderdeel van haar campagne "veiligheid heb je zelf in de hand" een game ontwikkeld met als doel de gamer te laten ervaren voor welke keuzes men komt te staan in het geval van een noodsituatie. http://www.72uur.nl/. Deze game heeft als uiteindelijk doel mensen bewust te maken van de voorbereiding die zij moeten treffen om niet snel in de problemen te komen als zich een noodsituatie voordoet.

Dit soort games zijn in mijn ogen een perfect platform om een brede doelgroep te bereiken op een aantrekkelijke, interessante en interactieve manier. Let wel, het is een aanvulling op de reeds bestaande risicocommunicatiemiddelen. Het is de ideale manier om de doelgroep spelenderwijs te confronteren met de boodschap die men wil overbrengen of kortweg te leren omgaan met bepaalde situaties. Zoals bij 72uur.nl.

Deze games zouden dan ook geschikt moeten zijn om op je telefoon te spelen tijdens een verloren momentje in de trein. Het spel behoeft natuurlijk competitie-elementen, humor en een simpel concept. Daarnaast zou het gratis moeten zijn en deelbaar met vrienden en andere spelers (groepen in deze virtuele wereld).

Beschikt een game over deze eigenschappen? Dan spreken we in dit geval dus niet van....

.....game over!

Wendy

Bron: Essay "Online social games als middel voor risicocommunicatie" geschreven door M.C.J. de Bekker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten