dinsdag 8 februari 2011

Heeft u het gehoord?

Maandag 7 februari 2011. De eerste maandag van de maand. De maandag waarop de sirenes om exact 12.00 uur worden getest.

Heeft u de sirenes gehoord?
Wat maakt er tegenwoordig meer indruk op de bevolking, op u en ik?
Het luchtalarm via de WASpalen (what's in a name) of misschien toch een social media explosie. En bij een social media explosie bedoel ik een explosie op twitter. Tweets met meestal foto's en filmpjes. Of denk zelfs aan smsjes, berichten op facebook en hyves. 





Denk er maar eens over na. 
De sirene geeft het signaal af dát er iets aan de hand is. Twitterberichtjes met foto's en filmpjes op YouTube geven weer wát er aan de hand is. En zeg nou zelf... wat maakt meer indruk, als het moment van ramen en deuren sluiten daar echt is. Wat geloven mensen? Ik denk eerder "bewijs" zoals foto's en filmpjes van de situatie. Op die momenten kán social media de ongerustheid onder de bevolking en bewoners verminderen.  
Wist u dat er in de eerste 3 dagen na de brand bij Chemie-Pack 118.000 tweets over dit onderwerp zijn verstuurd?
Wist u dat de kreet #Grotevuurbaljonguh zelfs wereldwijd “trending topic” op Twitter was die week?


Zo heeft Jos de Laat, adjunctdirecteur van GHOR Midden- en West-Brabant met het twitteraccount van de GHOR MWB, tijdens de bewonersbijeenkomst van Moerdijk en tijdens de persbijeenkomst over de grote brand van Chemie-Pack op
8 januari jl. live verslag gedaan van deze bijeenkomsten. 


Een van de redenen om met het project Contact en Informatievoorziening Anno 2011 te starten is omdat we mensen vertrouwd willen laten raken met dit soort media. We willen ze een gevoel geven wat het kan betekenen voor de samenleving en wat je er allemaal mee kunt!
Misschien is de tijd nu ook daar om eens na te denken over Twitter-piket-diensten? Rooster mij maar in!

Keep you posted,

Wendy Vervaart

Geen opmerkingen:

Een reactie posten