dinsdag 22 februari 2011

De twitterklas van de GHOR

Donderdag 17 februari jl. was de 2e CIA bijeenkomst voor de medewerkers van GHOR.
De collega's werken nu sinds 10 januari van dit jaar aan het project onder de naam CIA 2011 (Contact en Informatievoorziening anno 2011). Zij hebben allemaal een Black-Berry of iPhone gekregen en zijn gevraagd deel te nemen in het social media verkeer. Denk aan Yammer, Twitter en eventueel Facebook. 

Voorafgaand aan de vergadering zijn de collega's via Yammer gevraagd aan te geven waar ze behoefte aan hadden tijdens deze bijeenkomst. De reacties waren verschillend. Van oefenen met Twitter en met hashtags, tot wat er mogelijk is met Dropbox. Daarnaast was er behoefte om te brainstormen en discussiëren waar we social media wel of niet voor gaan gebruiken.

Allereerst zijn de collega's aan het begin van de bijeenkomst gevraagd wat de eerste ervaringen waren (positief of negatief) met het gebruik van het toestel en het gebruik van social media via de GSM.

Tijdens de bijeenkomst heeft Jos de Laat (@josdelaat123), adjunctdirecteur van de GHOR MWB een Twitter-verslag bijgehouden. Op Twitter natuurlijk, needless to say.

Hier het verslag van zijn tweets:
  • Bespreken de ervaringen van de medewerkers tot nu toe op dit moment
  • Wat op valt snelheid van twitter. Er zijn ook leuke apps ontdekt en makkelijke toegang tot agenda 's
  • Makkelijk iPhone in gebruik, twitter nog onderzoeken, mail ook fijn, omgeving loopt wel achter
  • Blackberry wat beperkingen tov van de iPhone, ander geeft aan "kan het niet meer missen", zie mogelijkheden twitter
  • Wat is interessant, wat niet? Hoe omgaan met berg info, super efficiënt mbt mail, volgen is lastig, zoveel tweets
  • Hoe om gaan met al die informatie op twitter wordt door iedereen ervaren als vraagstuk ervaren
  • Tot nu toe iedereen positief, installeren wi-fi bij BB en mailfunctie via netwerk blijft toch lastig
  • Yammer ook positief om ervaringen met elkaar te delen, geeft soms wel wat onrust omdat je er veel mee bezig bent #ciaprojectghor
  • Ook reactie "Ik werk nog liever via gewone beeldscherm". Geeft aan hoe open gecommuniceerd wordt tijdens deze pilot
  • Goed dat pilot project onder de aandacht is gebracht van de andere dienstonderdelen
  • Participatie is op zich goed maar kan beter. Risico data verkeer buitenland ivm kosten is bekend.
  • Ook via yammer vragen binnengekomen die geen relatie hebben met , worden nu beantwoord
  • Vragen: "hoe verzonden items op iPhone zien", "agenda's collega's raadplegen", "ringtones", "tweet met link"
  • Gaan nu samen proberen te twitteren dus .....
Tot zover het Tweet-verslag van Jos de Laat.
 
De groep is onder andere gaan oefenen met het versturen van Tweets met een link. Een goede Tweet heeft interessante inhoud en/of biedt een link naar een interessante pagina met inhoud. 
 
Het retweeten en replyen gaf nog enige verwarring.
Retweeten is het opnieuw posten van andermans Tweet. Noem het forwarden. Je stuurt een bericht van iemand die jij volgt door naar jouw volgers. Het geeft inzicht in wat jij belangrijk vindt.
Replyen is niet meer dan een andere Tweep een antwoord geven. 
 
Daarnaast is er geoefend op het zoeken naar bepaalde (#) hashtags. Je vindt voor jou interessante mensen door het zoeken op een #trefwoord. Maar mensen vinden jou ook door het zoeken op een #trefwoord!
 
Voor een aantal collega's leek het wel een echte Twitter-les!
 
Tenslotte is nut en gebruik van Dropbox uitgelegd. Maar daarover meer in een volgende blog.
 
Zoals het een echte les betaamt zijn de collega's met huiswerk de "klas" uitgestuurd:
Volg een hashtag, #zorg20 en koppel je bevindingen terug via Yammer.
 
Straks worden het nog allemaal Twitteraddicts....
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten